Opzet editie 4

Om het toernooi / de competitie toegankelijker te maken is een nieuwe opzet wellicht noodzakelijk.
Hieronder worden een aantal opties uitgelicht, laat weten wat jouw voorkeur heeft.

De opzet met de meeste stemmen zal winnen en direct worden ingevoerd voor de volgende editie.

Optie 1 - Competitiemodel

In plaats van een toernooi format met een poule fase en knock-out fase een competitieformat met alle deelnemers in een tabel waarin iedereen 1x of 2x (nader te bepalen) tegen elkaar speelt. 

Voorbeeld iedereen 1x tegen elkaar
Bij 12 deelnemers betekend dat iedereen 11 wedstrijden speelt.
De deelnemer met de meeste punten wint de competitie en dus de beker. Bij een gelijk aantal punten is het doelsaldo doorslaggevend. 

Voordeel: Geen loting, iedereen dezelfde tegenstanders, iedereen verzekerd van een aantal wedstrijden.

Nadeel: Één slechte wedstrijd tegen een topper brengt je snel op een onomkeerbare achterstand. 

Voorbeeld iedeeren 2x tegen elkaar
Bij 12 deelnemers betekend dat iedereen 22 wedstrijden speelt.
De deelnemer met de meeste punten wint de competitie en dus de beker. Bij een gelijk aantal punten is het doelsaldo doorslaggevend.

Voordeel: Geen loting, iedereen dezelfde tegenstanders, iedereen verzekerd van een aantal wedstrijden en bij één slechte wedstrijd heb je nog een extra wedstrijd om het goed te maken.

Nadeel: Wanneer je 2x wilt spelen tegen elke tegenstander speel je (te) veel wedstrijden. Bij 12 deelnemers kom je uit op op meer dan 250 wedstrijden. Laat staan wanneer er meer deelnemers zich aanmelden. 

 

Optie 2 - Nations League model

Opzet is 2 league 's

League A strijdend om de titel en strijdend tegen degradatie naar league B
League B strijdend voor promotie naar league A.

Voorbeeld 12 deelnemers

2 leugue's van 6 deelnemers op basis van de resultaten uit het verleden.

League A zitten de hoogst geclasseerden uit Editie 3.
League B zitten de overige deelnemers.

Iedereen speelt 2x tegen elkaar, 1x thuis en 1x thuis een wedstrijd tot 15pnt.

Stand league A

  1. Kampioen (winnaar beker)
  2. nummer 2 *
  3. nummer 3 *
  4. nummer 4 *
  5. promotie/degradatie tegen nummer 2 league B
  6. promotie/degradatie tegen nummer 1 league B

Stand league B

  1. promotie/degradatie tegen nummer 6 league A
  2. promotie/degradatie tegen nummer 5 league A
  3. nummer 3 *
  4. nummer 4 *
  5. nummer 5 *
  6. nummer 6 *

*= geen gevolgen, start de volgende editie in dezelfde league.

Promotie/degradatie
Gaat over één onderling duel t/m 15pnt, de winnaar speelt de volgende editie in league A, de verliezer in league B.

 

Nieuwe deelnemers stromen automatisch in in league B.

 

Voorbeeld 15 deelnemers

3 leugue's van 5 deelnemers op basis van de resultaten uit het verleden.

De leugue's worden ingedeeld op basis van de resultaten van de voorgaande editie's. 

Iedereen speelt 2x tegen elkaar, 1x thuis en 1x thuis een wedstrijd tot 15pnt.

Stand league A

  1. Kampioen (winnaar beker)
  2. nummer 2 *
  3. nummer 3 *
  4. promotie/degradatie tegen nummer 2 league B
  5. promotie/degradatie tegen nummer 1 league B

Stand league B

  1. promotie/degradatie tegen nummer 5 league A
  2. promotie/degradatie tegen nummer 4 league A
  3. nummer 3 *
  4. promotie/degradatie tegen nummer 2 league C
  5. promotie/degradatie tegen nummer 1 league C

Stand league C

  1. promotie/degradatie tegen nummer 5 league B
  2. promotie/degradatie tegen nummer 4 league B
  3. nummer 3 *
  4. nummer 4 *
  5. nummer 5 *

*= geen gevolgen, start de volgende editie in dezelfde league.

Promotie/degradatie
Gaat over één onderling duel t/m 15pnt, de winnaar speelt de volgende editie in de nieuwe league.

Nieuwe deelnemers stromen automatisch in in league C.

Optie 3 - Poule-fase + knock-out (huidig model)

Net zoals editie 2 en 3, op basis van het aantal spelers wordt bepaald hoeveel groepen er mogelijk zijn. De loting bepaald de groepsindeling. 

Voorbeeld 12 deelnemers

3 groepen van 4:

In de groepsfase speelt iedereen 2x tegen elkaar een wedstrijd t/m 11 pnt. Eenmaal thuis en eenmaal uit.

Nr 1 en 2 door naar kwartfinales
Nr 3 naar play-off
Nr 4 uitgeschakeld

Nr 1 en 2 play-off door naar kwartfinales
Nr 3 play-off uitgeschakeld

Kwartfinale t/m finale geldt het knockout systeem over één wedstrijd.

Winnaar van de finale wint de beker.

 

Voorbeeld 15 deelnemers

3 groepen van 5

In de groepsfase speelt iedereen 2x tegen elkaar een wedstrijd t/m 11 pnt. Eenmaal thuis en eenmaal uit.

Nr 1 en 2 door naar kwartfinales
Nr 3 naar play-off ronde 2
Nr 4 naar play-off ronde 1
Nr 5 uitgeschakeld

Play-off ronde 1 (nr's 4 groepsfase)
Totaal 3 spelers
Iedereen speelt 2x tegen elkaar, 1x thuis en 1x uit. 
Nr 1 door naar play-off ronde 2.
Nr 2 & 3 uitgeschakeld.

Play-off ronde 2 (nr's 3 groepsfase + nr 1 play-off 1)
Totaal 4 spelers
Iedereen speelt 2x tegen elkaar, 1x thuis en 1x uit.
Nr 1 en 2 door naar kwartfinale.
Nr 3 en 4 uitgeschakeld.

Kwartfinale t/m finale geldt het knockout systeem over één wedstrijd

Optie 4 - Competitiemodel + kampioenspoule

Een competitieformat in plaats van een toernooi met alle deelnemers in een tabel waarin iedereen 1x of 2x (nader te bepalen) tegen elkaar speelt. 

Iedereen 1x tegen elkaar
Bij 12 deelnemers betekend dat iedereen 11 wedstrijden speelt.
De 4 deelnemers met de meeste punten komen in de kampioenspoule.

De 4 deelnemers beginnen elk weer met 0 punten en spelen ieder 1x tegen elkaar. De deelnemer met de meeste punten in deze kampioenspoule wint de competitie en dus de beker. Bij een gelijk aantal punten is het doelsaldo of onderlinge resultaat doorslaggevend.

 

Geeft je stem door




Tussenstand stemmen

0 Optie 1 competitiemodel
1 Optie 2 Nations League model
0 Optie 3 Poulefase + knock-out
0 Optie 4 Competitie + Kampioenspoule

Totaal aantal stemmen


Hoe stem ik?

- Kies welke opzet je voorkeur heeft en klik op verzenden.

- Per mailadres 1 stem mogelijk.

- Heb je een ander idee? Laat het weten!